De LHBTIQ+-gemeenschap is niet erg zichtbaar en geaccepteerd in Zeeland. De Zeeuwse tradities zijn dit echter wel en ze zijn bij iedere Zeeuw bekend.
“De Nehalennia Ik worstel en kom boven” is een autobiografisch werk over het Zeeuwse erfgoed van mijn familie, dat ik gecombineerd heb met mijn drag.
Hierdoor is een samenvloeiing ontstaan tussen deze culturen en hun esthetiek.
Onderdeel van het project was het onderzoeken van de erfgoed van mijn familie, doormiddel van gesprekken met experts en mijn familie, het visueel analiseren van fysieke objecten zoals onder andere sieraden kleding en fotos.
Het project heeft als doel een gesprek opgang te krijgen op Walcheren, in Zeeland en in andere gemeenschappen in Nederland en daarbuiten, waar de LHBTIQ+-gemeenschap minder of niet vertegenwoordigd is. Door zowel de mijn traditionele als de mijn Queer cultuur met respect te behandelen hoop ik dat dit gesprek gemakkelijker kan verlopen, we hebben immers meer gemeen dan je zou denken.
Doordat mijn project is opgepakt in de media, is dit gesprek op gang gestart. Alleen al aan de commentaren op social media kun je zien dat dit gesprek nodig is, zelfs in een op het eerst gezicht tolerant land. Gelukkig nemen mensen het ook voor mij en de bredere queer community op. Hiernaast ontvang ik veel berichten van mensen die zich geholpen voelen door de zichtbaarheid van dit project en het gesprek dat het opgang brengt, ook bij streng christelijke gezinnen aan tafel.
Het project bestaat naast mijn Drag alter ego, The Nehalennia, uit verschillende onderdelen; twee jurken, een pruik, een fotoserie en een archiefdoos met een grote collectie familie fotos in combinatie met de nieuw gemaakte fotos door Nora Fazwia Taher.
Fotografie door Nora Fawzia Taher, Pruik gestijld door Sébastiaan van der Ham.